- Dzieje się
RZEŹBA NIE DOTYKAĆ? Wystawa KERAMOS w Orońsku
Czy rzeźbę wolno dotykać. Artyści Stowarzyszenia KERAMOS zapraszają, by spojrzeć na ceramikę jak na medium blisko ciała i blisko gestu. W Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zobaczymy prace, które stawiają pytania o granice między sztuką użytkową a rzeźbą współczesną. Wernisaż i panel dyskusyjny w sobotę 23 sierpnia o 14:00, adres ul. Topolowa 1, a wystawa potrwa do 17 września 2025.
Tytuł wystawy RZEŹBA NIE DOTYKAĆ odwraca nawyk muzealnej kartki z zakazem i kieruje uwagę na specyfikę materii. Glina jest podatna, reaguje na nacisk palców, pamięta ruch dłoni, a po wypaleniu utrwala go w fakturze. KERAMOS proponuje, aby z jednej strony przyjrzeć się temu, co w ceramice rzeźbiarskie, a z drugiej zastanowić się, jak charakter tworzywa wpływa na odbiór dzieła. Czy materiał czyni rzeźbę inną niż pozostałe rzeźby. Czy bliskość materii zachęca do przekraczania strefy bezpiecznego dystansu. I wreszcie, czy ceramicznej rzeźby wolno dotykać.
Co zobaczysz na wystawie
Artyści KERAMOS koncentrują się na relacjach, które łączą i dzielą ceramikę, rzeźbę oraz rzeźbę ceramiczną. W jednej przestrzeni spotykają się formy bliskie naczyniom i architekturze, obiekty czysto rzeźbiarskie, prace, w których szkliwo współpracuje z surową gliną, a także realizacje, gdzie ślad ręki ma znaczenie kompozycyjne. To przegląd różnorodnych postaw i technik, od subtelnych faktur po zwarte bryły, od dialogu z funkcją po świadomą rezygnację z użyteczności.
Wernisaż i panel. Pytania do dotyku
Otwarciu wystawy towarzyszy rozmowa o miejscu ceramiki w rzeźbie i o sposobach odbioru rzeźby ceramicznej. W panelu udział wezmą Anna Kostrzyńska Miłosz z Instytutu Sztuki PAN, Ewa Ziembińska z Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Kinga Smaczna Łagowska z Wydziału Rzeźby ASP w Warszawie oraz Magdalena Łysiak ze Stowarzyszenia KERAMOS. Dyskusję poprowadzą Paulina Kurc Maj z CRP i Małgorzata Fotek z KERAMOS. To spotkanie, które porządkuje pojęcia, ale też pozwala zobaczyć, jak artyści i instytucje definiują dziś ceramikę w polu rzeźby.

Dwie wieże, Krystyna Kaszuba-Wacławek
Artyści. Głos wielu pracowni
Na liście uczestników znajdują się Agnieszka Berger, Marzena Bigaj, Agnieszka Borkowska, Magda Czerwosz, Marianna Dudek, Aleksandra Dobrowolska, Bogusław Dobrowolski, Małgorzata Fotek, Paulina Gobiecka, Monika Grajda Widulińska, Dorota Grześkiewicz, Luiza Jaworska, Krystyna Kaszuba Wacławek, Marek Kotarba, Renata Komorniczak, Aliona Kryshtofik, Albert Krystyniak, Łukasz Kuczyński, Pola Kurcewicz Krystyniak, Magdalena Łysiak, Piotr Mełgwa, Barbara Moderau, Marek Moderau, Katarzyna Modrzejewska, Marysia Sawicka Biczyk, Katarzyna Stefaniak, Ewa Szlachetka Depak, Magdalena Wdowicz Wierzbowska. Różne generacje i estetyki splatają się tu w spójny obraz środowiska, w którym technologia, rzemiosło i rzeźba spotykają się w jednej materii.
KERAMOS. Od pracowni do wystawy
Stowarzyszenie Artystów Ceramików KERAMOS wyrosło z idei pracy zespołowej i dialogu między twórcami. Zrzesza artystów, którzy rozwijają ceramikę unikatową i rzeźbę ceramiczną, organizuje wystawy, prowadzi działania edukacyjne, buduje więzi między pracowniami, a także promuje ceramikę jako pełnoprawny język rzeźby. W Orońsku ten język wybrzmi w rozmowie z miejscem, które od lat jest ważnym punktem odniesienia dla polskiej rzeźby.
Orońsko w centrum uwagi
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku to zespół pałacowo parkowy z bogatym programem wystaw i plenerów. Park rzeźby, historyczne wnętrza i nowoczesne sale ekspozycyjne tworzą kontekst, w którym ceramika może spotkać się z innymi mediami. Wernisaż KERAMOS odbędzie się na terenie CRP, adres ul. Topolowa 1, co ułatwia połączenie zwiedzania wystawy z odwiedzinami w plenerze i spacerem pośród rzeźb.
Fot. KERAMOS