reklama
  • Dzieje się

3 wystawy, które warto zobaczyć jeszcze w tym roku

autor: Agata Baca

POZNAŃ: Fenomenalna Frida Kahlo

do 21 stycznia 2018

To jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych tego roku. Wystawa Fridy Kahlo i Diego Rivery jest pierwszą i jedyną w kraju prezentacją tych wybitnych artystów. Uwzględnia polski kontekst poprzez przypomnienie Wystawy sztuki meksykańskiej, która odbyła się w 1955 roku i historii „La Mesa Herida” (Zranionego stołu) – największego płótna, jakie Frida kiedykolwiek namalowała, a które po pokazie w Warszawie zaginęło w tajemniczych okolicznościach.

Od lewej: Autoportret z małpami, 1943; Miłosny uścisk wszechświata, Ziemia (Meksyk), Ja, Diego i Pan Xolotl, 1949; © 2017 Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York
Od lewej: Autoportret z małpami, 1943; Miłosny uścisk wszechświata, Ziemia (Meksyk), Ja, Diego i Pan Xolotl, 1949; © 2017 Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York
Od lewej: Autoportret z małpami, 1943; Miłosny uścisk wszechświata, Ziemia (Meksyk), Ja, Diego i Pan Xolotl, 1949; © 2017 Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York

Związki z naszym krajem znajdziemy też w osobach Fanny Rabel, uczennicy artystki i przyjaciółki-fotografki Bernice Kolko – obie pochodziły z Polski. Ta ostatnia wykonała bardzo osobiste zdjęcia w ostatnich latach życia malarki. Jednak to, co najbardziej przyciąga i nieprzerwanie fascynuje zwiedzających to niezwykle barwna, wibrująca emocjami oraz pełna życia sztuka Fridy i jej męża.

W Centrum Kultury ZAMEK zobaczycie 28 prac Fridy Kahlo, w tym ikoniczne obrazy „Autoportret
z naszyjnikiem”, „Portret Diego Rivery” i „Autoportret MCMXLI”, 10 prac Diego Rivery oraz m.in. 40 prac artystów z grupy meXylo, Fanny Rabel, Bernice Kolko, Nickolasa Muraya. 
Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst
 / Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu / ckzamek.pl


KRAKÓW: Stanisław Wyspiański – artysta wszechstronny

do 20 stycznia 2019 

Mistrz pejzażu, znakomity portrecista, wnikliwy obserwator, projektant polichromii i witraży, wybitny poeta i dramaturg. Człowiek wszechstronnie uzdolniony i przenikliwie inteligentny, który wniósł nieoceniony wkład do polskiej kultury. To właśnie Stanisław Wyspiański.

Autoportret z żoną, 1904
 pastel, papier żeberkowy; 47,7 x 62,2 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie

W tym roku upłynęło 110 lat od śmierci artysty, który całe życie był emocjonalnie związany z rodzinnym miastem – Krakowem. Z tej okazji Muzeum Narodowe zorganizowało największą w historii wystawę Wyspiańskiego. Ze zbiorów zawierających blisko 900 pozycji inwentarzowych, kuratorki wybrały ponad 500 obiektów. Ta ogromna ilość prac przedstawia nam artystę totalnego: malarza, grafika, projektanta, scenografa i reformatora teatru. Pozwala poznać go na nowo, odkryć nieznane dotąd prace (prezentowane publiczności po raz pierwszy!) i spojrzeć całościowo na twórczość mistrza.

W tym samym czasie, ekspozycja w Domu Józefa Mehoffera, w którym urodził się Stanisław, zaprezentuje rzeźby Franciszka Wyspiańskiego (ojca artysty) oraz dawne fotografie i dokumenty dotyczące rodziny.
Wyspiański / Muzeum Narodowe w Krakowie / mnk.pl


Warszawa: Krew z różnych perspektyw

do 29 stycznia 2018

Cenne, historyczne przedmioty zestawione ze sztuką współczesną. Jedne dokumentują historię, drugie stanowią dla nich komentarz, zachęcają do refleksji i weryfikowania poglądów. A wszystkie dotyczą krwi oraz jej znaczenia w kulturze, religii, życiu społecznym, medycynie i genetyce.

Od lewej: Piotr Uklański, Bez tytułu, 2013 i Anish Kapoor, Blood Cinema, 2000, własność prywatna, © Anish Kapoor, DACS  2017;  fot. Magda Starowieyska / Muzeum POLIN
Od lewej: Piotr Uklański, Bez tytułu, 2013 i Anish Kapoor, Blood Cinema, 2000, własność prywatna, © Anish Kapoor, DACS  2017;  fot. Magda Starowieyska / Muzeum POLIN
Od lewej: Piotr Uklański, Bez tytułu, 2013 i Anish Kapoor, Blood Cinema, 2000, własność prywatna, © Anish Kapoor, DACS 2017; fot. Magda Starowieyska / Muzeum POLIN

Wystawa w Muzeum Historii Żydów Polskich będzie fascynującym odkryciem. Ekspozycja bada zagadnienie krwi, przyczyny powstawania różnorodnych uprzedzeń, obala stereotypy, opowiada o przesądach, obyczajach, rytuałach religijnych i współczesnych badaniach. Każdemu z pięciu modułów tematycznych towarzyszy praca współczesnego artysty m.in. haftowany obraz „Bez tytułu (Permanent Star)” Piotra Uklańskiego, kompozycja na papierze Moshe Gershuniego (jednego z najbardziej znanych izraelskich artystów), film „Polak w szafie” Artura Żmijewskiego, sukienka z wypreparowanych błon zwierzęcych haftowanych czerwona nicią Elizy Proszczuk. Zobaczycie prawdziwe perełki, które są pokazywane w Polsce po raz pierwszy: litografię Marca Chagalla „Kain i Abel” ze zbiorów muzeum artysty w Nicei, która ilustruje pierwszą wzmiankę słowa „krew” w Biblii oraz spektakularną i niepokojącą, krwistoczerwoną rzeźbę „Blood Cinema” światowej sławy artysty – Anisha Kapoora.
Krew. Łączy i dzieli 
/ Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN / polin.pl 

reklama
reklama

Zostań z nami

Bądź na bieżąco