werandcountry.pl weranda.pl
  • Dzieje się

5 wystaw, które warto zobaczyć w lutym

autor: Agata Baca

W lutym zaglądamy do Krakowa na sześć wystaw poświęconych współczesnej fotografii, oglądamy też pokazy indywidualnych twórców w Warszawie i Radomiu. Natomiast najmłodszych zabieramy na kolorową oraz interaktywną wystawę ilustracji dziecięcej w Orońsku.

 

1/5 Orońsko: Tu czy tam? Współczesna polska ilustracja dziecięca

do 10 marca 2019

Interaktywna wystawa jest skierowana przede wszystkim do najmłodszych widzów, ale dorośli też nie będą się tu nudzić. Można czytać, oglądać, dotykać i rysować. Cel projektu? Zachęcenie dzieci do czytania i pokazanie, czym jest ilustracja, jak powstaje oraz jaka jest jej rola w książce obrazkowej.

Zobaczycie prace 14 ilustratorów i projektantów graficznych – tych rozpoznawalnych na świecie i tych, którzy mają duży potencjał, ale są jeszcze na początku swojej drogi. Wśród nich są m.in. Edgar Bąk, Katarzyna Bogucka, Agata Dudek, Emilia Dziubak, Anna Niemierko oraz Dawid Ryski. 

wystawa polskiej ilustracji dziecięcej
5 wystaw, które warto zobaczyć w lutym
fot. materiały prasowe

Wejdziecie do wielkiej czytelni, gdzie czekają na Was książki obrazkowe oraz długa, wygodna, czerowna pufa. Dzieci mogą skorzystać z kreatywnego zeszytu z zadaniami, który pomoże im utrwalić wiedzę i odkryć tajemnice ekspozycji. Wystawa ma także bardzo ciekawy program edukacyjny (zarówno dla młodszych, jak i dla starszych widzów), na który składają się lekcje, wykłady i spotkania z utalentowanymi artystami.

Tu czy tam? Współczesna polska ilustracja dziecięca/ Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku/ rzezba-oronsko.pl


2/5 Kraków: Siła Fotografii

do 28 lutego 2019

W Nowohuckim Centrum Kultury po raz drugi odbywa się Siła Fotografii. To aż 6 wystaw poświęconych temu medium! Zobaczycie 137 najlepszych fotografii prasowych ostatnich miesięcy, które doceniono w konkursie World Press Photo 2018. Grand Prix tegorocznej edycji zdobył wenezuelski fotoreporter Ronaldo Schemidt. Zwycięski kadr uchwycił w Caracas, swoim rodzinnym mieście, podczas zamieszek wywołanych przez protest przeciwko prezydentowi Wenezueli.

World Press Photo 2018
World Press Photo 2018 Kraków
Marcin Świetlicki fotografia Danuty Węgiel
Stanisław Lem fotografia Danuty Węgiel
od lewej: fotografia Adama Fergusona dla New York Timesa, plakat wystawy World Press Photo 2018, fotografie Danuty Węgiel: Marcin Świetlicki i Stanisław Lem

Oprócz najlepszych zdjęć prasowych 2018 roku, obejrzycie prace Danuty Węgiel – portrecistki ludzi kultury i nauki, m.in. Julii Hartwig, Stanisława Lema, Czesława Miłosza, Jerzego Pilcha, Tadeusza Różewicza, Andrzeja Stasiuka, Wisławy Szymborskiej, czy Olgi Tokarczuk, wielkoformatową wystawę fotografii Adama Gryczyńskiego z cyklu Okolice Nowej Huty, dwa pokazy Krakowskiego Klubu Fotograficznego i fantazje na temat Krakowa, czyli 15 fotografii wykonanych latem 2018 przez wybitnego fotografa – Ryszarda Horowitza.

Wystawy w ramach wydarzenia SIŁA FOTOGRAFII:
World Press Photo 2018 – 61.edycja, Stopklatka obecności – wystawa fotografii Danuty Węgiel, Okolice Nowej Huty  – wystawa fotografii Adama Gryczyńskiego, Fantazje krakowskie – wystawa fotografii Ryszarda Horowitza, Kobieta – wystawa Krakowskiego Klubu Fotograficznego, Władysław Rospondek – fotograf z Pleszowa/ Nowohuckie Centrum Kultury/ nck.krakow.pl

 

3/5 Radom: Andrzej Paruzel – retrospektywa

do 14 kwietnia 2019

Na retrospektywnej wystawie w radomskiej Elektrowni zobaczycie prace z kilkudziesięcioletniej twórczości Andrzeja Paruzela – performera oraz twórcy instalacji wideo, filmów, fotografii eksperymentalnej i obiektów. Wiele prac artysty po raz pierwszy udostępniono szerokiej publiczności. Tytuł wystawy Szczekał na mnie wnuk psa, który szczekał na Strzemińskiego odnosi się do  jednego z wykładów Paruzela i służy za przykład jego licznych relacji z innymi artystami oraz z historią sztuki.

wystawy w radomiu
Andrzej Paruzel wystawa retrospektywna
od lewej: z cyklu Kurze i kleksy Biura, 1989, drewno, plexi, szkło, papier, miód, kurz, Prostokąt, 1977, video-fotografia, fot. z archiwum artysty

Prace pokazano na tle innych zjawisk w sztuce tego czasu. Wystawa, poprzez postać artysty, dokumentuje kilka istotnych wątków polskiej sztuki, m.in. działania wyrosłe z łódzkiego środowiska filmowego, środowiska niezależne lat 80. (działalność Biura Soczewka, „samizdaty” Biura), dziedzictwo sztuki konceptualnej, działania animatorskie przełomu lat 80. i 90. (wydawnictwo Hotel Sztuki, Muzeum Artystów).

Retrospektywa Paruzela wpisuje się w szereg działań krajowych instytucji sztuki, które od dwóch dekad przywracają pamięć o polskiej sztuce lat 70. i 80. oraz porządkują jej postawy i praktyki artystyczne z dzisiejszej perspektywy.

Szczekał na mnie wnuk psa, który szczekał na Strzemińskiego/ Andrzej Paruzel – Retrospektywa / Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia/ elektrownia.art.pl


4/5 Warszawa: Perspektywa + Przemysława Garczyńskiego

do  22 lutego 2019

W Pawilonie Sztuki ERGO Hestia, podczas pierwszej w 2019 roku wystawy, zobaczycie nowy cykl malarski Przemysława Garczyńskiego –  finalisty 17. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii (w ramach konkursu co roku nagradzani są najbardziej obiecujący studenci ostatnich lat wszystkich polskich wydziałów i uczelni artystycznych).

Wystawa Perspektywa + pokazuje, jak szerokie jest pole widzenia artysty. Prace inspirowane awangardą, nawiązujące m.in. do twórczości Henryka Berlewiego i Theo van Doesburga, w wielowymiarowy sposób odnoszą się do rzeczywistości. Dla Garczyńskiego najważniejsze są konstrukcja i przestrzeń, a w stworzonym przez niego świecie nie ma miejsca na przypadkowe działania. Dokładnie przemyślane projekty elementów przestrzennie układają się w harmonijną kompozycję.

wystawa Przemysława Garczyńskiego w pawilonie Sztuki ERGO Hestia
5 wystaw, które warto zobaczyć w lutym
zdjęcie główne i widok wystawy Przemysława Garczyńskiego Perspektywa+ w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia, materiały prasowe Fundacji APH (fot. A. Gut)

Podejmowane przez Garczyńskiego działania łączą intuicyjne podejście do rzeczywistości z logicznym myśleniem o przestrzeni. Artysta nie tworzy jednak alternatywnego świata dla realizowanych przez siebie projektów, lecz każdy element kompozycji osadza w rzeczywistości przefiltrowanej przez swoją wyobraźnię.

Perspektywa +/ Pawilon Sztuki ERGO Hestia/ artystycznapodrozhestii.pl

 

5/5 Warszawa: Syntetyczny folklor

od 22 lutego do 19 maja 2019

Indywidualna wystawa Janka Simona podsumowuje piętnaście lat jego twórczości. Porządkuje przeróżne pasje i zainteresowania artysty: od globalizacji i geografii politycznej, przez sztuczną inteligencję, spekulacje finansowe, strategie DIY, teorie postkolonialne po najnowszą – syntetyczny folklor. 

od  lewej: Człowiek z głową psa, 2015, dzięki uprzejmości Galerii Raster, Bez tytułu, 2015, z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING, fot. Daniel Rumiancew
od  lewej: Człowiek z głową psa, 2015, dzięki uprzejmości Galerii Raster, Bez tytułu, 2015, z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING, fot. Daniel Rumiancew
od lewej: Człowiek z głową psa, 2015, dzięki uprzejmości Galerii Raster, Bez tytułu, 2015, z kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING, fot. Daniel Rumiancew

Wystawa w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej ma wiele warstw: można ją oglądać, czytać i doświadczać jak podróż. Tytułowy syntetyczny folklor reprezentują rzeźby zlepione z różnych form etnicznych, mozaiki, których abstrakcyjne wzory łączące motywy z Indii, Afryki, Ameryki Południowej, Europy i z Polski wygenerowały algorytmy. Zobaczycie także inne prace m.in. kolekcję obrazów zebranych na cmentarzysku statków w Indiach czy serię Morze poświęconą polskim aspiracjom kolonialnym. Wejdziecie do sali psychodelicznej, w której stanął domek z dzieciństwa artysty (zbudowany na podstawie błędnych obliczeń kalkulatora), a po podłodze pełzają robotyczne… chleby.

Janek Simon. Syntetyczny folklor/ Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/ u-jazdowski.pl

Polecamy

Zostań z nami

Bądź na bieżąco